Friday, April 23, 2010

kisah ibu~






mama..
ibu..
mak..
mummy..
umi..
atau segala macam panggilan yang korang guna untuk gelar seorang insan yang amat bermakna dalam hidup korang..

korang sayang x mak korang?
mesti la kan..
seteruk mana pon seorang ibu..dia tetap yang terbaik di hati kita..

walau dia slalu membebel..tp aku tetap syg dia...
ya..aku rindu dia skrg..
sbb tuh aku tibe2 teringat nk post pasal dia...even aku dah mula pejamkan mata tdi...n lampu sume dah tutup pon...hoho..~!

xde la kisah ape sgt pon..just nk share pasal mak aku je..
sape rase xnk ambek tahu stop reading ok...
xpaksa pon korang bace...
mak yg cantikk bersama adek aku yang comel..

dulu kn..waktu aku sekolah rendah..aku slalu 'marah' kt mak aku..sbb dia xbg aku main byk sgt kt luar..dia asyek suh aku blajar ja..tiap2 kali balik skolah kna bt keja skolah bg siap dulu bru leh kuar men ptg tuh...aku sgt la menyampah sbb aku malas nk blajar..tp aku buat la jugak...sbb takut kna marah...and end up..aku dpt 5A for UPSR...haha...apa lah sgt UPSR kn...tp dgn result tuh la aku dpt tawaran p TKC..mmg melompat la aku nk p skolah asrama kan...xyah kena bising2 ngn mak aku lagi..mmg segala macam pujuk rayu aku bt spya mak aku bg aku p skolah tuh..last2 mak aku bg gak...tp malang skali..aku quit skolah tuh when i was in FORM 2...haha...so pengajarannye ikutlah cakap mak..dia tahu yang terbaik tuk kite...

lagi satu kisah...mak aku nih punya firasat hati yang teramat la kuat..bukan firasat seorang ibu ja...skali ayah aku pon dia leh tahu..haha...so sesaper pon xleh nk kelentong mak aku...even kdg2 try gak la kitrng adek beradek nih...nk kuar lepak la kan...ckp kta da klas ptg..kes3..tp aku yakin mak aku taw...cuma dia xnk bising2 ja..sbb dia pon yakin kitrng masih pndai bw diri..huhu...

mak aku bukan la belajar tggi mcm mak org lain..aku rasa smpai spm ja..pastu dia jdi cikgu sandarn..then masuk maktab kuar jadi cikgu..smpai sekarang pon dia masih mengajar...kt skolah rendah..mungkin dulu keluarga dia susah..so xdak kesempatan nk belajar tggi2...dia byk sacrifice tuk family dia...dia sorang ja yang dok Perlis..sbb nk dok dekat ngn tok aku..dia nk jaga tok aku..even kdg2 dia merungut gak letih bila tok aku mai umah kitrng tyme2 dia nk rehat..tp dia tetap layan tok aku dgn baik..dia xpenah hidang air teh kosong ngn biskut kering..kalo tok aku mai ja mesti dia masak something..paling kurang pon dia bt cucur..xkisah la cucur apa kn..tp dia nk tok aku rasa dilayan bila diorng dtg umah aku...slalu jugak tok aku akan stay smpai malam for dinner..aku kagum ngn kesungguhan mak aku melayan parents dia..aku harap aku boleh jadi macam mak aku jugak nnt..

aku pon xtaw la apa salah mak aku tp ramai org xpuas ati ngn dia...jeles maybe..nk kata dia cantik..mmg dia yang tercantik dlm family dia..hehe...bukan la xpuas ati apa...kalo mak aku dpt lebeh sket ja..ada ja org mula cakap2..mungkin sbb mak aku jenis senyap ja org kta pa pon..tp kja jln...so lgi ramai la org tensen bila dia dpt lebih dri yg lain..haishh~!! xbek dengki2 taw...

mungkin org jeles mak aku dapat suami hensem mcm ayh aku

mak aku keja cikgu..n skrg cikgu sgt la busy..bukan skrg ja..dri dulu pon mak aku busy sbb dia mmg ajen...nk bnding ngn ayh aku kn...haha..bukan la kata ayh aku malas..tp ayh aku sndri cakap:

"kalau bukan sbb mak ang..ayah xrasa hampa semua bleh p sejauh nih"

ye la..mak aku keja seikhlas yang boleh demi anak2 murid dia..dia xpentingkan kelas berbayar...dia dpt gaji seadanya..xdak tambahan apa pon..tp sbb keikhlasan dia tolong budak2 kg yang xmampu p tuisyen..aku dapat rasakan kesenangan ALLAH bg kt dia...rasa2 suma org taw..gaji cikgu bukan byk mana pon...tp kami adek beradik hidup xsusah...kami xhidup mewah tp kami bersyukur dpt hidup dlm keadaan skrg..sbb mak aku jugak aku rasa aku sampai bumi NEW ZEALAND nih...dia yang doakan aku siang malam...nk harap kn aku sndri..hurmm..
bila adik2 aku nk ambek spm..mak aku susah ati sgt2..bukan sbb pa..dia nk anak dia cemerlang..bukan sbb dia nk cerita kt orang..tp dia xnk anak dia ssh nak dapat tempat kt U nnt...skrg mmg sng nk masuk uni..sbb byk uni kn..tp mak aku xsuka kami adik beradik ambek PTPTN..bukan nk belagak sombong..cuma mak aku nk jaminan untuk anak dia..lepas belajar trus boleh keja..sbb tuh mak aku akan cuba usahakan cari scholarship..kami bukan kaya nk tanggung kos belajar..skrg kami tiga beradik dah tak mintak duit dr mak ayh dah...biarla diorng simpan duit diorang tuk masa tua diorang...sbb aku rasa diorng lebih memerlukan duit tuh sekarang berbanding kitrng...cukuplah duit yang kitrng dpt untuk makan kitrng...adek aku yg third pon dah keje sambilan smntra tggu masuk u...so mmg dah xmntk duit dah la kt diorng...ALHAMDULILLAH...kami sudah mampu hidup berdikari...

"mak..kami bukan xnk bergantung kt mak lagi..cuma xnk menyusahkan mak je...biarlah mak hidup mewah dgn duit yang mak dapat tiap2 bulan tu....dah lama mak abeskan duit mak tuk kami...dari dulu mak asyek belikan baju kami cantik2...baju mak biasa2 ja..skrg mak bergaya la pulak...kami suka tgk mak pakai cantik2 mcm sekarang..."

kenangan mak aku di sekolah aku dulu

Dulu aku suka komplen..mak nih slalu busy ngn skolah ja...xdan nk dok umah...ye la..mak aku kaunselor...byk kem2 yang dia kna attend..so slalu la jugak out station..tp skrg aku sedar...kesusahan yang aku rasa dulu berbaloi...aku belajar hidup berdikari bila mak aku xdak..mmg la ayh aku ada..tp xkesian ka tgk ayah kita blik keja then kna uruskan umah...sbb mak aku busy la aku dari kecik dah blajar masak...bukan la nk kata aku terer masak...tp boleh la takat nk isi perut..mak aku ajar masak simple ja..kalo masak mesti guna bawang...n yg len2 rasa tuh kn pandai2 pikir..sbb tuh smpai skrg aku msk men hentam ja...kalo sekali jadi sedap..kali kedua xpasti lagi jadi ke tak..haha..kalo aku bleh recall cmna aku msk so jadi la..hahah...tp aku tetap xeti kemas umah..sbb aku malas nk mengemas..slalu adek aku je dok bt kt umah..klo dia xdak mmg letih la aku..huhu
adek aku yang sgt ajen mengemas umah~
satu perkara yang aku sgt admire mak aku is cara dia simpan duit..hahah...aku sgt xmengikut jejak dia..duit xpenah lekat kt tgn aku...aku sgt boros...n aku harap sgt one day aku akan jadi macam dia..bukan dia xshopping...tp dia pandai simpan duit..kalo tgk bju2 dia ratus gak la...ye la..dah beli bju kurung siap kn...mahal kot skrg..tp slalu jugak kitrng borong kain 10hengget sepasang kt JALAN TAR...mungkin byk berjimat kt situ kot..hehe...
aku n adek with my mum~!

mak aku nih sgt kreatif dan berbakat..dulu aku penah simpan kertas2 kerja kursus dia yang lama2..then aku ternmpk lukisan guna pen..cantik..then aku tya dia kata dia lukis tyme dia bosan dgr ceramah..haha...tuh pon hobi aku jugak..cuma lukisan aku xsecantik lukisan dia..hehehe...paling aku kagum skali bila mak aku buat kandang arnab guna katil yang dah xpakai....katil tuh elok lagik...cuma ade some kayu lapik dia patah...so mak aku decide nk guna untuk bt sangkar arnab bila adik aku gedik sgt nk bela arnab..hoho...just guna kayu2 lebih dia buat sangkar tuh..creative kn...aku xjumpa plak mna aku letak gmbr sangkar arnab tuh..huhu...

yang pling best~!
mak aku nih kuat membebel...bukan la membebel marah aje...dia suka bercerita pasal skolah dia...paling best bila dia cta pasal budak2 kt skolah dia la..mcm2 cta kuar..budak2 kg..sedih pon ade bila dgr cta tuh...yela..mak aku slalu bg bju2 skolah kitrng yg still elok kt diorng..n mak aku ckp..diorng berebut2 nk bju tuh...kesian plak mak aku tgk...bju budak2 tuh dah comot2..sbb kalo basuh xsempat kering..esok nk pakai plak...tmbh2 kalo hari hujan...sedey kn...bila dgr cita2 cmtuh...sayu je hati aku..patut la mak aku syg sgt ank murid dia...
haa...kisah mak aku yang suka membebel nih...aku nk ckp je..aku pon kuat membebel jugak...kalo aku start cakap je...mmg sumer cite kuar..slagi aku xpuas ckp..atau selagi aku xnmpk muka si pendengar tuh mcm bosan..mmg aku akn terus bercakap lerrr...hahah...

mak aku pon suka pulau xpon laut n pantai macam aku...kalo tya dia nk p bercuti kt mana..dia akan cakap terengganu...sbb apa...sbb pantai terengganu cantik...dia kata tenang kalo p tempat2 cmtuh...mmg pon mak...akak pon rasa mcm tuh...seb bek akak dok WELLY nih..dekat ja kalo nk p pantai..hahha...sbb tuh jugak la...lebih kurang seminggu sekali kitrng akan makan laksa kt kuala perlis..petang2 sambil lepak2 tgk matahari terbenam..best woo...romantik ja tgk mak ayh aku...kami adek beradik pon suma suka lepak kt KUALA PERLIS..angin laut yang sepoi2 mmg best...even pantai xcantik mcm tempat len...ada selut..tp xkesah pon...jnji tenang...heheh...and selut tuh la tempat pembiakan dan habitat mentarang..mungkin ramai yang xpenah taw kewujudan haiwan nih..tp mmg sgt sedap dimakan....juicy gilerr isi dia...fuhh~!!
mussels NZ pon kalah bebb~!!
sunset di KualaPerlis

mentarang yang super sedap~!

kesimpulannya...bersyukurla pada yang masih punyai seorang insan yang bergelar ibu dalam hidup korang..kalau mak korang dah xde mungkin hidup korang xseperti skrg...korang mungkin xsesenang skrg sbb byk tanggungjwb yang mak korang sepatutnya pikul korang terpaksa pikul..demi keluarga korang kn..xkn korang nk biar ayh korang buat sume kan..especially anak sulung kn...sgt2 terasa kot kalau mak xde...pompuan plak..lagi la...
korang patut berterima kasih kt diorng..bukan la perlu nk cakap THANK YOU tiap hari..cuma dengar la nasihat dia...turuti permintaan dia...bantulah dia dalam menjalankan tanggungjwb dia kt keluarga...sbb mungkin skrg umur dia dah meningkat..menjangkau usia tua...dia pon dah xlarat...jgn la kita jadi mcm budak2 lagi...jadi la anak yang bertanggungjwb boleh jaga dia...even dia xpernah mintak...cuma buatlah sesuatu yang menyenangkan hati dia...
mungkin dia xmintak kita byr balik duit yang dah dia belanja untuk kita smpai kita besar..tp biarlah segala pengorbanan dia berbaloi dgn kejayaan kita..xkisah la as ape pon..jadi la anak yang baik dan membahagiakan ibu bapa kita...

"tiada perkara terindah dalam hidup kita selain senyuman dari ibu bapa kita"

sebab bila kita lahir je...diorang akan tersenyum lebar..biarlah mereka sentiasa tersenyum bila melihat kita...walau dalam apa keadaan sekali pon...ukirkan senyuman dia bibir dan hati mereka...kerana mereka INSAN PALING BERHARGA dalam hidup kita~!

n now..aku dah mula saket kepala...dah lewat malam sgt dah nih...so aku perlu tido...i miss my mum very much~!!
last week tiap ari kot aku tepon dia...hahha...
semoga mak sihat2 selalu..jgn risau2 dah..dik hir dah dpt msuk upnm dah...:)

adek aku yang hensem bakal seorang askar~

7 comments:

Ayu said...

brsyukurlah kte antra yg bertuah yg ada ibu..
sy syg ibu sy~!! hehe

Asfan Ash said...

awwwww so sweeeeet =P

Unknown said...

rsa cm rindu kt mak ak jgaakk..
sebak..wuuuu~=P

p/s: adek ko mkin hensem la pas nih ek..ahaks~!=P

Kak Amy said...

salam perkenalan..amy baru follow blog saudari..pasni jemput la berkunjung ke teratak amy ye...

shezz said...

ayu: tuh la kan...sekarang bru sedar betapa berharganya leteran mak aku dulu2..huhu...
asfan: i mmg sweett~~! haha...
huda: tuh la pasal...rindu kn...dah la taun nih blik lmbt..uwaa...
amy: thanks ya..i will drop there~

Anonymous said...

rindu plak kat mama awak... :)

oney said...

berair mata hidung jugak lah baca ni.. hehe. best best.
siapa tak sayang mak kan, tapi sayangnya mak pada kita, lebih dari kita sayang dia, tak ada siapa tau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...