Monday, April 19, 2010

Allah masih sayangkan saya~!

aku baru ja abes jenguk2 notes MATH 244 iaitu subjek Math yang paling aku 'suka' semangat aku taun lepas nk drag yang 300level abeskan subjek math tuk 3rd yer nih..skali kantoi plak..so terpaksa la mengadap lagi benda alah nih...xpe la... at least aku masih da peluang dok sni dr kena tendang balik MALAYSIA...xke malu je...bukan aku ja malu..mak pak aku skali malu..hoho

al kisah nya disini...aku nk crita sket...ambeklah sebagai satu iktibar dari kisah hidup aku yang kurang menarik nih...tp best la jugak..nges3..

Semua orang tahu...terutama orang ISLAM..kalo dia betul2 beriman mesti dia sedar kebenaran yang jelas nih...ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG~!

Kisah aku bermula end of last yer (2009)..waktu tu aku sgt2 la down sbb aku mengalami kemerosotan dalam akademik...yang aku sangat xjangka..xpenah terpikir pon perkara cm tuh nk jadik...so aku xpenah bersedia...
aku yakin sgt kot aku pandai...study malas..nah~!! ambek ko...
aku dah lost gila kot tyme tuh...and naseb baik aku diberi masa smpai tiga bulan tyme summer untuk fikirkan apa salah silap aku dalam tahun tuh...
Time tuh aku tunduk sujud kt ALLAH tuk bagi aku jalan terbaik untuk aku teruskan perjalanan hidup aku yang aku pon xpasti ape yang ada...
Aku berfikir agak lama la untuk mencari punca2 kegagalan aku last yer..
and antara punca yang aku nk reveal kt sini...
  • terlalu obsess bercinta
tapi aku xsalahkan sesiapa atas apa yang terjadi..sbb aku yakin punca nya dari diri aku sndri...
so aku mengambil peluang yang ada untuk mengubah diri aku menjadi yang lebih baik supaya aku xulangi kegagalan yang pernah aku lalui dulu....

Bila aku sedar pasal perkara nih..aku mintak kt ALLAH..setiap kali sembahyang aku doa:

" YA ALLAH, kau berilah aku petunjuk untukku jalani hidupku dengan lebih baik..jadikanlah aku anak yang memberi kegembiraan kepada ibu bapa aku dan jauhkan lah aku dari perkara2 yang akan melalaikan aku dari tanggungjawab aku"

Aku amat yakin ALLAH akan bantu aku even aku sebagai manusia selalu lupa padaNYA..tambah2 time happy...
So, pada satu ketika...aku terasa satu kekosongan di hati aku...yakni aku sudah kurang berperasaan terhadap si dia...dan kemudian...terjadi satu perbalahan yang kecil sehingga membawa kepada perpisahan..padahal kalau fikir2 balik xpatut pon terjadi perpisahan kerana perbalahan yang kecil cmtuh....
tp aku redha...bagi aku itu mungkin jalan yang ALLAH buka untuk aku betulkan apa yang salah~
even smapi sekarang pon aku masih sygkan dia...namun hati aku xmampu aku serahkan untuk dia buat kali kedua..Terima Kasih ALLAH sbb jaga hati aku dari perkara yang melalaikan...
kami berkawan rapat bukan bermakna kami bercinta...perasaan itu mungkin benar..tp bukan secara zahirnya...kami hanya sahabat sbb dia insan terbaik yang pernah kukenali...
kalau ada mulut bercerita aku xmarah atau salahkan mereka...sbb mereka xtahu...
peace~!

And bila masuk sekolah...aku terpaksa ambek subjek lebih dari org lain sbb nk cukupkan points..
aku takut jugak...kot2 aku xleh bawa suma nih...yela..aku bukan rajin macam org lain yang boleh menghadap buku lama2..kalo facebook aku boleh la nk menhadap smpai berhari2...hahaha...
Tapi aku yakin ALLAH sentiasa ada dengan aku untuk bantu aku selagi aku bernafas di bumi ini...bila aku putus asa sbb dah terlalu penat..ada jalan mudah yang DIA bagi untuk aku...
aku bernasib baik sbb even aku ambek byk subjek..kna buat sampai 3 subjek fizik yang amat digeruni sbb lab reports yang tersangat lah membosankan...tapi aku bersyukur sbb aku rasa aku masih mampu untuk buat semua tuh...even aku nye test QUANTUM arituh sgt la teruk kot...tp test EXPERIMENTAL TECHNIQUES aku rasa aku boleh buat gak...
and peluang masih cerah untuk aku betulkan results aku sbb bila aku tgk jadual exam aku,
aku rasa aku sangat bertuah...
even exam aku mula paling awal n habis paling lewat..
tp aku sgtla berfikiran positif...sbb gap antara exam tuh sgt la jauh..

14 JUN - MATH 244
19 JUN- PHYS 307
23 JUN- PHYS 305
29 JUN- PHYS 339

so aku xde exam yang berturut2 macam kwan2 aku yang laen...ALHAMDULILLAH...~!
at least aku ada masa untuk study n otak aku xde la cramp sgt...
n aku berharap sgt aku gunakan peluang yang ada nih untuk buat yang terbaik..sbb peluang aku untuk buat honours MATH dah xde..so aku kena bt honours PHYSICS je..yang amat la susah untuk aku gapai..tp kalo xcuba mana tahu kan kemampuan kita smpai mana...
aku terpaksa sacrifice masa cuti aku seminggu sbb kwan2 aku yang len suma abes exam paling lewat pon 23JUN...

'no sacrifice no victory'

jangan mudah mangalah..ALLAH sentiasa ada untuk bantu kita...
pasti ada jalan yang lebih baik ALLAH dah tentukan untuk kita...
PERCAYALAH~!!!

off to bed~!


4 comments:

Ayu said...

Alhamdulillah..*touching* huhu
aku tetap sokong ko, tp dr sebelah meja je ar..hehe
nk tlg lebey2, aku pn xckup brsyukur lg ngan rahmat Allah s.w.t..still mls n mls yg amat sgt lg..
post ko neh i loike..sbb mmberi pngajaran kpd insan2 lemah cam aku..
last but not least, all the best for ur test tomorrow dear. (^_~)

Miss dizzy said...

alhamdulillah..alhamdulillah.. alhamdulillah... ^_^ syukur sgt2 pada Allah.. betul3!! Allah mmg Maha Penyayang.. bersyukur sgt2.. die bukakan mata kite semua.. hehe...

owh..turn DIA dah dan sentiasa ada... turn kita bila lagi? hehe..

jom2..tunjukkan pulak kasih sayang kita pada DIA ^_^

Unknown said...

alhamdulillah..
ak pon penah rsa ape yg ko rsa..
Allah jdkn keGaGALan lalu tuh sbb Allah nk dktkn blik diri kite yg alpa tntg tanggungjawab kite as a muslim kt dunia nih..

xpe..ak pon penah rsa amek bnyk sbjct tuh..mcm2 perasaan ade..
tkt xleh buat la ..mcm2..
tp jnji Allah itu PASTI~!
dlm setiap kesukaran itu ade kemudahan..n yg pling penting kite kna igt Allah xkn mensia-siakn usaha umatnye..

lastly, same2 la kite usaha utk menjadi yg terbaek~ inshaAllah~=]

kakak senior (senior la sgt kan...) said...

all the best korg smua...(^_^)

jgn mudah putus asa dgn setiap kegagalan yg menimpa kita...ada hikmah disebaliknya n ada sebab ALLAH nk kita rsa kesusahan tu.antaranya supya kita lbih bersyukur n lebih merasa kenikmatan yg kita dpt hasil usaha gigih itu..

remember, ALLAH always with us n i'll always be with u guys too =)

jom sama2 usaha!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...