Tuesday, April 27, 2010

Anzac day~!


salam...
kali ni mari kita dengar kisah aku join ANZAC day punya celebration....sehari sebelum tuh aku dapat tahu bhwasanya kita sebagai umat ISLAM xsepatutnya menyambut ANZAC day nih sbb mereka2 ini yakni askar2 yang diraikan telah bergabung untuk menyerang TURKI dan penggabungan mereka (askar NZ n Aussie yang dikenali sebagai Anzacs) telah menyebabkan wujudnya peringatan untuk mereka iaitu pada hari ANZAC ni...
untuk kisah lebih lanjut sila la tekan di sini...

dah tahu xsepatutnya sambut knapa aku pergi gak?
haa....bukan niat aku untuk bersama2 mereka berkabung untuk kekalahan mereka...tujuan aku adalah untuk mengutip pengalaman sebanyak yang boleh...tahu kenapa? sbb kita sebagai umat ISLAM perlu belajar selagi kita mampu..dan belajar bukan hanya sekadar dari buku...aku belajar dari experience...kamu tahu apa yang mereka lakukan dalam sambutan nih? xtahu kan kalo xpergi...pergi xsemestinya kamu menyokong....aku pergi kerana aku ingin tahu....jangan salah faham yer~!!

Disebabkan acara ini disambut waktu Subuh..so aku terlambat smpai la..acara ni suppose start pukul 5.45pgi...bukan suppose pon...mmg start time tuh pon....tp disebabkan aku kna solat subuh dulu before aku turun..so bila aku smpai dekat hujung THE TERRACE je aku dah nmpak orang memanjat bukit untuk pulang ke rumah masing2...
~Police kna jaga trafiic sbb suma dah nk gerak balik..~


oh ya~! sambutan Anzac Day ni dibuat kt LAMBTON QUAY~! dekat2 ngn railway station tuh...dekat ngn PARLIMENT..tahu kn kt mana...sila rujuk gmbr untuk lebih jelas kt mana sambutan nya...hehe
~di hadapan parliment~

haa...berbalik kpada cerita aku yang terlambat smpai tu....so aku terlepas la kisah mula2 sambutan nih...bila aku turun je...suma dah dok beratur depan cenotaph untuk masuk dlm bilik kecik kt situ...nk letak bunga kt nama askar2 yang terkorban kot...n bunga yang menjadi tema ANZAC day nih ialah bunga poppy...

~bunga poppy..ANZAC DAY nyer kaler merah..~

~cenotaph in Wellington~

~gerombolan manusia..(maaf gmbr gelap)~

satu2nya acara yang sempat aku tgk ialah pancaragam...haha...tp aku mmg suka pon part nih...diorng start dari PARLIMENT tuh gerak smpai hujung sana...aku pon xperasan kt mana...haha...tp dah melepasi WESTPAC STADIUM....tiada apa yang begitu mengujakan aku selain dengar diorng men BAND tuh kn...dan aku pon ade la ambek short video...tuh pon gn hp ja...sbb dah lmbt, aku lupa bw camera...ngok kn~!!

tp kn...ada sesuatu yang menarik berlaku bila aku ngah ambek video diorng dok men menda alah tuh...tgh2 aku dok semangat 'tayang tefon' aku kn...ada org pegang aku dr belakang...igtkn nk suh gerak ke tepi sket..aku pon gerak je la ke tepi...rupanya...dia adalah security...dia pegang aku...eyh bukan..beg aku sbb nk cek if aku da bw pape yang bahaya..yela...dah terang2 aku nih ISLAM sbb aku pakai tudung....n alkisah ANZAC DAY nih pulak ada kaitan ngn tentera ISLAM,....hoho....so mereka berjaga2...xpela...selagi kita xbt salah bt pe nk takut kn...so aku ignore je la dia...aku teruskan ambil video tuh...



~pancaragam~

~budak sekecik nih pon sanggup bgn pagi untuk ANZAC DAY~

then...tamatlah sudah pengembaraan aku untuk ANZAC DAY...sekejap je...dgr kate ade parade dlm kul 10 cmtuh..xtaw la btol ke tak...aku xtggu plak...sbb aku lebih tertarik nk g lepak tepi laut pagi2 buta tuh...tp xsempat dah nk tgk sunrise..kalo x mesti best kn...hoho..~!

then aku pulang untuk cari makan....hahah...perut sudah bunyi2...g McD..tp malang skali...breakfast meal sume xleh makan...n kedai suma masih tutup...woot~! woot~! balik umah masak sndri la....

sekian sudah....semoga sedikit pengalaman dapat dikongsi bersama...(skema gila ayat~)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...