Thursday, February 10, 2011

perkara yang menarik dan terlebih menarik semasa KPLI



haaa....
disebabkan aku skrg nih sedang berkursus perguruan lepasan ijazah aka KPLI...maka cerita aku kt blog nih byk la bercerita pasal kisah2 kat sni...aku pon baru lagi ngn keadaan kt JOHOR nih..yang xtaw pape pasal negeri n tempat nih...so aku xde la nk kuar sgt melepak or bt keja2 berfaedah ngn kengkawan aku...plus duit elaun pon xmasuk lagi kan...
so alkisah cerita hari nih hanya berdasarkan apa yang terjadi dalam kampus je la...

Alkisah PERTAMA...
meh la kita crita yang menarik dulu...apa yang menariknya...
haa...syok nya dok sni ialah apabila klas start pagi2...walaupon awal2 tuh liat gak la nk bgn pagi2 buta mandi air sejuk..setelah sekian lama bgn lmbt kt NZ n mandi plak air panas kan...best woo mandi pagi2...air sejuk plak...mata yang ngntuk tuh trus jadi celik...

lagi bestnya...kisah KEDUA...
bila dah mata pon celik kan....buka la almari baju...usha2...lama gak la...dlm 15 min dok pikir nk pkai bju mne...biasa la pompuan...dalam almari penuh baju..tuh pon rase cam xcukup...bru 3 ari g klas...dah rase cm pkai bju same je...mmg ler baju sama...dah bju kurung je yang ada pon...
so nak nasihatkan la sesapa yang nk msuk KPLI nnt...siapkanlah bju kurung byk2...nnt kot2 bosan pakai bju same je....tapi sape yg xkesah tu xpe la...hehe...best tol perasaan memilih bju pagi2 tu...dah rase cam cikgu...sbb mak aku pon pagi2 pening dok pilih bju cmtu gak..hehe...seb baik kasut da sket je...xde la pening nk pkai mana satu kan...

kami kembar~:)

ok..dah siap suma kan...jom la kita pegi kelas...tapi...sebelum tu...
ada lagi perkara best...dah perkara KETIGA dah...
apa yang best...IPG kampus nih best..sbb ape? sbb dia bt senaman pagi weyh....best woo...pagi2 buat aerobik...seronok...rase fun je nk g klas...g klas nnt pon xngntuk...otot2 sume dah loose dah...urat2 yang bersimpul time tido pon dah betulkan....darah suma jalan ok je...xde dah yang trafic jam...so boleh la kita belajar dgn tenang...lagipon nk g klas kena jalan daki bukit sket...itu xdak hal la bg budak WELLY...setakat bukit kt IPTI ni...xsempat rase pape pon...hehe...*blagak nk mampos*

bertambah best bila sampai kelas....fuhh...kami dapat kelas ade AIRCOND...walaupon dah balik Malaysia...tapi rase cam kena pkai sweater lgi je....tapi aku xbw la sweater g klas...sbb ape...sbb takut nnt lecturer suh ttup aircond tu..sia2 je dok panas dlm tuh...so sejuk2 pon tahan je la...tpi xde la sejuk sgt pon...biasa2 ja...kalo sejuk sgt buka pintu sket...ok la...:)
ok..nih kisah KEEMPAT~

kita masuk kisah KELIMA..
kisah menarik ialah....kat sni byk aktiviti...untuk org yang xreti dok diam mcm aku nih...aku rasa mmg best la...kelas smpai kul 4.30 ptg...ada yang time GERKO tuh smpai kul 7 pon ade...btw..GERKO tu Gerak Kerja Kokurikulum...alaa..yang kat skolah ada persatuan, badan beruniform n sukan2 tuh...itu la keja kitrng...blajar pasal menda alah tuh...nnt nk g ngajar student sedap sket...xde la terkial2...untuk badan beruniform kitrng suma PPC masuk PENGAKAP...tapi yang sukan n persatuan mixed ngn KPLI lain kos...ok la kan..bleh gak jumpa kenal org lain...hehehe...

abes kisah tuh...sambung kisah KEENAM...
waktu awl2 nk dtg dulu aku risau pasal belanja kt sni...org kta JB nih tggi belanja dia...aku risau dah la...sbb aku nih kuat makan....tapi baik punya nasib....kt sni makanan kat cafe mmg terbaik murahnya....kalo nasi penuh pinggan ngn ayam/ikan n sayur..bru rm3.50....air minum air kosong je...freee.....heheh...sihat pon sihat..ye dak? kalo xnk makan kt cafe...kita jalan sket kuar IPTI nih...ade kedai makan deret2 kat jalan CENDERAWASIH....murah jugak...nasi goreng kg rm 3.00....ok la kan..mna nk dpt mknan cmtuh murah kt bandar....tapi jangan makan kat stesen larkin...sbb situ mahal gilok...double kot!!!! tapi kalo nk g kfc ke pizza ke...xpon McD...bleh la p sana...:)

Best kan...haaa...seronok woo dok sni...:)

ok..ok..
dah abes crita pasal yang best...kita cerita plak pasal perkara2 yang terlebih menarik...

yang pertama dan utama...macam lagu kekanda adinda tuh...

kanda yang pertama
dinda yang utama...

ok merepek...kisah pasal duit la yang meruncing skrg nih...walaupon tadi aku ckp makan murah kt cni kan...tapi duit kita tuh bukan tuk mkn je...byk benda len nk bayar lagi...aku rase duit elaun tuh mmg cukup2 je la...meh sni aku listkan beberapa benda yang perlu dibayar la kan...

1. nak dtg sni je korang mesti beli brg2 keperluan tuk dok hostel...tapi kalo sesapa yang bw balik dr NZ tuh bleh la berjimat di situ...
2. sepanjang setahun nih...kita amat memerlukan byk bju kurung..jeans lusuh are not allowed...jeans yang plain color je bleh pakai..tuk g cafe n kuar je taw...so sesapa yang xdak lagi tuh...terpaksa la beli...xkn nk pkai 3 helai bju kurung ja setahun kan....paling murah pon rm50 yang siap pkai kan..kasut kena bertutup tau..kaler xleh funky2...hitam or kaler besa2 ja...merah biru kuning are not allowed...kasut sukan pon kena warna putih...so be prepared..:)
3. ok..barang dah siap kan..duit pendaftaran orientasi termasuk beberapa bju yang diperlukan termasuk bju batik IPTI adalah rm500...CASH!!!
4. bila dah masuk nih...start je klas...mesti la kena beli BUKU...nih depends on lecturer la...setakat nih bru satu buku berharga rm30...
5. kat sni plak...each activity...lain bju seragamnya...tshirt la mostly...so tambah lagi rm50 untuk tshirt sukan..
6. bila dah ada GERKO...kena plak PENGAKAP....mmg byk benda nk beli...abes gak la dlm rm30-40...xtermasuk bju pengakap...ini hanya barang2 nk belajar...mcm kayu, bendera MALAYSIA, tali nk blajar ikatan...itu baru pengakap...blom kira duit tuk olahraga ngn sukan dan permainan lagi...sape yg msuk hoki...kena beli stick n bola sndri...seb baik aku masuk bola baling...xyah beli bola...:)
7. Pastu...disebabkan kerajaan ngah xdak duit...so duit blok pon terpaksa dikutip...aku kena la byr rm25 tuk blok aku..sbb nk beli tv baru...tv dah rosak...hurm...redha je la...:(
8. kat sni pakai sistem fail and ade guna buku log...so kena la beli ring fail n buku kulit tebal...aku tgk fail kulit keras hitam tuh harga dia rm5.50 satu...kalo dah ade dekat 10 subjek...agak2nye berapa ek habis...buku lagik...ades...
9. and satu lagi perkara penting...PRINTER! mmg perlu ada...kalo bleh ade scanner...bukan apa...senang nk bt keja...byk kena bt presentation n semestinya lecturer mahukan slide hardcopy...nk jimat tong2 la ink printer ngn kengkawan ye...:P

hurm...setakat nih itu je la baru...baru seminggu 3 hari aku dok sni...kalo lagi lama...bleh mati kering aku...nk mintak mak aku segan weyh...lama dah xmeminta bantuan nih...so kena la berjimat cermat...dan berdoa byk2 supaya elaun cepat masuk...

one more...pasal cara pembelajaran kat sni...lecturer masuk kelas first je dia mengajar...
then klas2 lain suma kita yang mengajar...presentation semata2...
mungkin ada lecturer yang berceramah kat depan..tapi depends...
ikut nasib masing2...plus...ade lecturer yang mengajar mcm nak xnak je...
so persiapkan diri ngn gula2 yang byk..tapi jaga2...jgn smpai diabetis plak...:P
p/s: ini aku xtaw perkara best ke terlebih menarik sbb it depends on ur own view..:)

so...setakat nih je la...nnt aku letak gmbr ye...xsempat n malas sbnrnya...nk tdo dah...dah lwt dah...sok klas smpai kul 7...
adios amigos~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...