Thursday, August 18, 2011

kerenah pelajar.


tadi kena relief kelas Form 5.
Ada gerak gempur SPM.
Sejarah paper 1. Soalan Objektif.
Bila masuk kelas.
Ada pelajar tak baca buku.
Yang bersembang itu normal.
Yang tidur pon normal.
Aku biarkan saja.
Kalau dipaksa bukan boleh terima pon.
Cuma memastikan kelas dalam keadaan terkawal sebelum memulakan exam.
Tepat jam 7.45, aku suruh simpan buku dan beg.
Di luar.
Semua bangun dan keluar.
Ada yang cepat, ada yang lambat.
Itu perkara biasa.
Kurang semangat bila exam.
Aku bagi kertas OMR yang perlu dihitamkan jawapan di situ.

Aku minta tulis nama dan tingkatan.
Aku pastikan pelajar yang hadir semuanya di dalam kelas.
Aku edarkan kertas soalan.
"Jangan buka lagi!" yakin aku memberi arahan.
Semua dah dapat soalan.
Buka soalan dan suruh pelajar check kalau ada kosong atau salah masuk soalan.
Semua ok.
Exam start!


2 minit.
Aku tengok ada yang garu kepala.
Paling menarik bila ada yang dah tidur.
Aku bangun kejutkan.
Kawan dia tengok aku. Senyum.
"Dia memang macam tu. Tak nak jawab exam"
Mudahnya memberi penjelasan.
"Semua exam?" Masih aku keliru.
"Tak la. Sejarah ja" Yakin lagi bercerita.
Aku terdiam.
Dalam hati tertanya-tanya.
Seribu satu soalan keluar.
Seteruk aku dan kawan-kawan aku sekolah dulu.
Walaupun aku tahu Sejarah tu tak menarik dan susah.
Walaupun aku malas baca Sejarah.
Tapi tak pernah aku jumpa.
Pelajar yang langsung tak nak CUBA jawab soalan exam.
Kenapa kah?
Apa yang terjadi dengan pelajar sekarang?
Aku pelik. Semoga dia tak buat mcm ni time SPM.
Kesian cikgu penat mengajar.
Kesian lagi tengok results dia nanti.
Bukan kelas last yang selalunya banyak fail.
Ini kelas harapan yang ada masa depan yang cerah.
Sesuatu perlu dilakukan. Aku pasti. =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...